In Nederland kom je ze misschien al niet meer zo veel tegen in je tijdlijn: bitcoinreclames waarin bekende Nederlanders ‘hun geheime beleggingsstrategie’ met je delen. Mediatycoon John de Mol spande namelijk begin dit jaar een zaak aan tegen Facebook om de frauduleuze advertenties te weren en de rechtbank van Amsterdam gaf hem gelijk.
Maar in de rest van de wereld duiken de reclames nog met enige regelmaat op, met als een van de meeste voorkomende gezichten: Richard Branson.
Inmiddels is de flamboyante Britse ondernemer het misbruik van zijn naam en foto helemaal zat. In een laatste poging om fraudeurs tegen te gaan, heeft de Virgin-miljardair nu een eigen platform opgericht waar de misleidende reclames kunnen worden gerapporteerd.
Hoe herken je fraude voor het te laat is?
Naast het platform lanceerde Branson ook een animatievideo, met uitleg hoe je online fraudeurs kunt herkennen. Branson deelt hierin drie verschillende vormen van fraude waarbij zijn naam regelmatig wordt misbruikt:
- Een persoonlijk bericht ontvangen
Branson en zijn team waarschuwen dat ze volgers nooit direct benaderen via persoonlijke berichten op social media, maar dat fraudeurs wel actief inzetten op de volgers van Virgin. “Zelfs al heeft de afzender een blauw vinkje bij zijn naam, het is niet de echte Branson”, zegt zijn team. Hij deelt alleen berichten via de openbare tijdlijnen en we raden je aan überhaupt voorzichtig te zijn als ‘bekende mensen’ je privé benaderen.” - Het aanbevelen van manieren om snel rijk te worden
Branson zal, net zoals de Nederlandse sterren in deze reclames, nooit een belegging aanprijzen die onrealistische rendementen belooft en daarom zal resulteren in verlies. - Phishing
Klik niet op links, in emails of persoonlijke berichten via social media, die je vragen om het delen van je persoonlijke gegevens. Niet alleen Bransons bedrijf Virgin waarschuwt hier voor, ook de Nederlandse banken wijzen er al langer op dat zij nooit via email of telefoon om gevoelige informatie vragen.
€2 miljoen schade door bitcoinfraude in Nederland
Al deze waarschuwingen voelen misschien een beetje overdreven. Inmiddels kunnen we toch allemaal het verschil tussen fake en echt herkennen? Maar Bransons team waarschuwt dat niet iedereen door de mooie praatjes heen kan kijken.
Ook in Nederland loopt het aantal slachtoffers van beleggingsfraude via bitcoinadvertenties met bekende Nederlanders in rap tempo op. In 2019 werd er in totaal een schade van rond de 2 miljoen euro gemeld aan de Fraudehelpdesk.
In 2017 waren er maar vier meldingen van beleggingsfraude via de advertenties. Er werd toen een schadebedrag gemeld van 27.119 euro.